وبلاگ

تکنولوژی کتاب

یکی از ویژگی‌های مهم شبکه جهانی اینترنت اشتراک، انتقال و مشاهده سریع یافته‌ها و دستاوردها توسط مخاطبین و کاربران است. همین ویژگی به محققان و ناشران عرصه کتاب اجازه می‌دهد تا بازخورد و نتیجه نوشته‌های خود را خیلی زود ارزیابی کنند. آنچه به عنوان تکنولوژی کتاب شناخته می‌شود در واقع ترکیب فضای نویسندگی کتاب، تحقیق و جستجو، مطالعه و تجارت کتاب با اینترنت و فضای ارتباط جهانی است. تکنولوژی کتاب فرصت‌های زیادی برای فعالیت محققان و ناشران کتاب به وجود می‌آورد. مزایای استفاده از تکنولوژی کتاب در مقایسه با فرآیندهای سنتی حوزه کتاب عبارتست از:

1.       بهره‌مندی از ایده‌ها، اندیشه‌ها و راه‌کارهای نوین نویسندگی و ویرایش اطلاعات

2.       امکان برخورداری از امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری مثل دسترسی به منابع گوناگون

3.       امکان مشاهده بازخورد در مدت زمان کوتاه

4.       توانایی اعمال تغییرات، تصحیحات و ملاحظات، حتی پس از نشر

5.       امکان شناخت دقیق جامعه مخاطبین، نیازمندی‌ها و بهره‌مندی از سوابق جستجو و تحقیق

6.       نشر کم هزینه و گسترده، در مدت زمان کم

7.       کاهش هزینه‌ها و به تبع کاهش قیمت نهایی محصول و افزایش مخاطب

8.       امکان ارتباط با مخاطب

9.       و در کل قرارگیری در زمینه‌ای که امکان رشد و پیشرفت سریع وجود دارد.

روش‌های تحقیق و پژوهش برای کتاب

این موضوع را می‌توان از دو نگاه متفاوت بررسی کرد:

1.       تاثیر جستجو و مطالعه اولیه مخاطب بر کتاب؛ این امر باعث شناخت محتویات و اطلاعات منتشر شده خواهد شد، علاوه بر سابقه و خوشنامی نویسنده، ناشر و مترجم، کمیت و کیفیت محتوایی که به عنوان معرفی کتاب، نویسنده و ناشر در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اهمیت بسزایی دارد. نویسنده، کتاب و نشری موفق خواهد شد که با شناخت دقیق نیازمندی‌ها راهکارهای موثری ارائه کند، با شناخت دقیق علایق و ویژگی‌های مخاطبین، نوشته‌های خود را منطبق و منسجم کند. در این میان باید به شرایط و مقررات موتورهای جستجوگر نیز توجه کرد تا کتاب و محصول فرهنگی عرضه شده توسط مخاطب و کاربر دیده شود.

2.       تاثیر تحقیق، پژوهش و مطالعات نویسنده کتاب؛ نویسنده و به طور کلی مجموعه گردآورندگان یک کتاب، باید همواره در کنار مخاطبین و فضای مجازی قدم بردارند. عدم توجه به سلایق، نیازمندی‌ها، سوابق و حتی مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه مخاطبین، امکان موفقیت مجموعه نویسند، مترجم، ناشر و ویراستار را به شدت کاهش می‌دهد.

روش‌های داشتن کتاب پر فروش

برای موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش کتاب باید نکات زیر را در نظر گرفت:

1.       شناسایی دقیق افراد کتاب خوان، مخاطبین، فرشندگان و کتابخانه‌ها؛ در واقع باید جامعه مشتریان کتاب به صورت عمده و خرده شناخته شود.

2.       برقراری ارتباط با جامعه، تبلیغ، حضور در همایش‌ها، سمینارهای کتاب و کتابخوانی، فعالیت در فضای اینترنت.

3.       امکان معرفی دقیق و صحیح عوامل گردآوری و عرضه کتاب به مخاطب

4.       استفاده صحیح و به موقع از تبلیغات؛ در این مورد باید توجه کرد اصولاً کتابی موفق خواهد شد که توسط کارشناسان و افراد شناخته شده در زمینه کتاب معرفی و تبلیغ شود.

5.       دسترسی آسان و همگانی به کتاب و محصولات منتشر شده

6.       برقراری ارتباط و پاسخگویی به مخاطبین

7.       تداوم فعالیت و برنامه ریزی بلند مدت؛ نشان دهنده انگیزه، علاقه و تلاش دائمی نویسنده جهت ارتقای دانش و بهبود زندگی خود و مخاطبین خواهد بود.

منابع

1.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1087/095315108X247258

2.https://collegegrad.com/industries/publishing#:~:text=The%20publishing%20industry%20produces%20a,other%20published%20material%2C%20excluding%20software.&text=There%20are%20two%20types%20of,trade%2C%22%20and%20consumer%20magazines.

پایان

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

×
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)